Een lokaal telefoonnummer vergroot je markt

Marketing richt zich steeds meer op lokale markten. Online advertenties worden afgestemd op de locatie van de gebruiker, domeinnamen als .amsterdam en .frl worden geïntroduceerd en ook Google sorteert zoekresultaten op locatie. Zoek op “kapper” en je merkt dat de eerste resultaten kappers uit jouw buurt zijn. Waarom? Mensen doen graag zaken met bedrijven uit hun omgeving. Een lokaal telefoonnummer helpt hierbij.
Bedrijven zetten weer steeds vaker lokale telefoonnummers (ook wel geografische nummers genoemd) in.
Je telefoonnummer speelt een belangrijke rol bij het aantrekken van lokale klanten. Het zegt meer over je bedrijf dan je misschien in eerste instantie zou denken. In dit blogartikel laat ik je zien hoe je met een lokaal telefoonnummer meer klanten aantrekt.
Het belang van een lokaal telefoonnummer
Ik haalde het zojuist al even aan: een telefoonnummer zegt veel over je bedrijf. Een servicenummer wekt de indruk van een groot landelijk opererend bedrijf, een lokaal telefoonnummer staat voor een lokale onderneming en een mobiel telefoonnummer staat voor een kleine zelfstandige. Enkele jaren geleden ruilden bedrijven massaal lokale telefoonnummers in voor een centraal servicenummer. Inmiddels merken we dat bedrijven weer vaker lokale telefoonnummers (ook wel geografische nummers genoemd) inzetten.
Lokale telefoonnummers zorgen voor een lokale uitstraling
Mensen doen bij voorkeur zaken met lokale bedrijven en dus zoeken bedrijven naar een lokaal jasje. De vernieuwde interesse in lokale telefoonnummers heeft ook te maken met de komst van VoIP, waarbij virtuele lokale nummers kunnen uitkomen op ieder willekeurige locatie. Het bedrijf hoeft dus niet meer gevestigd te zijn in de regio van het netnummer. Juist dit feit biedt grote kansen.
Een makelaar kan niet zonder lokaal telefoonnummer
Laat ik het bovenstaande illustreren aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Een makelaar is bij uitstek een persoon die je selecteert op basis van zijn kennis over de lokale markt. Je kiest geen makelaar uit Amsterdam om in Alkmaar een huis te kopen. Een makelaar heeft dus een groot belang bij een lokale uitstraling.
Nu gaat het economisch gezien niet zo best in makelaarsland en veel kleine makelaars zijn gefuseerd tot grote regionale of landelijke partijen, met als voordeel schaalvergroting. De administratie, automatisering en ook de telefonie is gecentraliseerd waardoor personeel efficiënter wordt ingezet. Toch zorgt juist VoIP-telefonie voor het behoud van het lokale karakter. Belt een klant naar het lokale telefoonnummer van een makelaar, dan gaat eerst de telefoon op zijn kantoor over. Wordt deze niet opgenomen (een makelaar is vaak onderweg), dan schakelt het gesprek automatisch door naar een centraal callcenter dat het gesprek aanneemt. De makelaar hoeft dus geen eigen telefoniste meer in dienst te hebben. Virtuele lokale telefoonnummers zorgen zo voor behoud van het lokale karakter, voor kostenbesparing en een betere bereikbaarheid.
Vergroot je bereik met meerdere lokale telefoonnummers
In het bovenstaande voorbeeld behoudt een grote organisatie zijn lokale karakter. Maar het kan natuurlijk ook andersom. Stel, je bent een loodgieter in de regio Alkmaar. Als loodgieter in Alkmaar kun je qua afstand prima klussen uitvoeren in Hoorn of Castricum. Echter beide gemeenten hebben totaal andere netnummers. Een klant uit Hoorn met een lekkage zal je hierdoor nooit bellen, terwijl je gevestigd bent in zijn buurt. Door twee extra virtuele lokale telefoonnummers te nemen (Hoorn en Castricum) kun je ook in deze gemeenten adverteren onder een lokaal telefoonnummer. Alle gesprekken komen gewoon binnen op de manier waarop je dat gewend bent: op je vaste nummer of op je mobiele telefoon. Door het aanschaffen van twee virtuele telefoonnummers vergroot je het bereik van je bedrijf.
Gesprekken naar de klantenservice op een lokaal telefoonnummer vallen binnen de belbundel van de mobiele beller
Klantvriendelijk alternatief voor een servicenummer
Tenslotte is er nog een reden waarom bedrijven overstappen van servicenummers naar lokale telefoonnummers. Als gevolg van wijzigingen in de Telecommunicatiewet is een 0900-servicenummer minder aantrekkelijk geworden voor een telefonische klantenservice. Sinds juni 2014 is het maximumtarief voor deze toepassing drastisch verlaagd, waardoor de eigenaar nauwelijks nog een vergoeding voor de gemaakte belminuten ontvangt. Daarnaast moet hij zich houden aan strenge eisen omtrent het gebruik van het telefoonnummer. Bij het gebruik van een lokaal telefoonnummer ontvangt de eigenaar geen vergoeding voor de belminuten, maar legt de overheid ook veel minder regels op.
Een lokaal telefoonnummer is bovendien vriendelijker voor mobiele bellers. Gesprekken naar de klantenservice vallen in dit geval binnen de belbundel van de beller. Het bellen van een 0900-nummer valt altijd buiten de mobiele bundel wat de toch al hoge belkosten nog verder opdrijft.
De voordelen van een lokaal telefoonnummer
Kort samengevat kun je zeggen dat een virtueel lokaal telefoonnummer jou als ondernemer diverse voordelen biedt:
- Klanten bellen eerder een telefoonnummer uit hun eigen regio dan een telefoonnummer uit een andere regio, een mobiel telefoonnummer of een servicenummer.
- Schep een vertrouwd, lokaal gevoel.
- Talloze extra functies beschikbaar, zoals welkomsttekst, menu’s, doorschakelen bij geen gehoor en voicemail.
- Lage kosten voor jou en je klant. Een virtueel lokaal telefoonnummer kan op iedere locatie uitkomen, op een vast of mobiel toestel.
- Minder regels vanuit de overheid. Het bellen naar geografische telefoonnummers is nooit geblokkeerd bij bedrijven.
- Bereikbaar vanuit het buitenland.
Wil je meer weten hoe lokale telefoonnummers ook jouw markt kunnen vergroten? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag alle technische details.
Vergroot je klantbereik met lokale telefoonnummers.
Bij Beleasy binnen 24 uur actief!
Bekijk ons overzicht van direct beschikbare lokale telefonnummers