Een servicenummer aanvragen, hoe werkt dat?

© Plantronics
Een servicenummer aanvragen is zo gedaan. Maar wat gebeurt er eigenlijk voor een servicenummer actief is? Vandaag duiken we in de wereld van de servicenummers en de bedrijfsnummers.
Verschillende servicenummers voor verschillende doelen
Laten we beginnen met het verschil tussen een 0800 en 090x servicenummers aan de ene kant en 088 en 085-bedrijfsnummers aan de andere kant. Het eerste verschil is dat servicenummers door zowel particulieren als bedrijven te registreren zijn. Bedrijfsnummers - de naam zegt het al - alleen door bedrijven. De wetgever heeft voor ieder soort telefoonnummer ook een ander gebruiksdoel voor ogen, zoals je ziet in het onderstaande schema.
Telefoonnummer | tarief | te gebruiken voor | afname |
---|---|---|---|
0800 | gratis | gratis informatiediensten | per stuk |
0900 | bepaald door houder | serieuze content, niet gespreksverlengend (bijvoorbeeld reisinformatie). | per stuk |
0909 | bepaald door houder | entertainment (bijvoorbeeld een horoscoop) | per stuk |
0906 | bepaald door houder | vrij | per stuk |
088 | lokaal tarief | vrij | per nummerblok van 100 nummers. |
085 | lokaal tarief | vrij | per nummerblok, alleen aanvraagbaar door telecomproviders |
Een helpdesk exploiteren onder een 0906-nummer is toegestaan, maar niet handig.
Het gebruik van 0906 en 085-telefoonnummers is in de loop van de tijd veranderd. Arjen van der Spek, productmanager bij Beleasy: “De wetgever heeft de invulling van 0906-nummers opengelaten. In de praktijk wordt het voornamelijk gebruikt voor erotische diensten, waardoor het nummer een bepaalde uitstraling heeft gekregen en vaak geblokkeerd wordt. Een helpdesk exploiteren onder een 0906-nummer is toegestaan, maar niet handig”.
Ook het gebruik van een 085-nummer is iets veranderd. Arjen: “Eigenlijk is dit een plaatsonafhankelijk netnummer, bedoeld voor VoIP telefonie. In 2006 mocht een telefoonnummer met een netnummer niet uitkomen in een andere plaats. Inmiddels is die beperking opgeheven, maar de meerwaarde van een 085 nummer zit hem in de landelijke uitstraling. Wij gebruiken deze nummers nu voor kleine bedrijven (MBK, ZZP) waarvoor een nummerblok van 100 088-nummers teveel van het goede is”.

De aanvraag van een servicenummer start bij de ACM
Heb je een keuze gemaakt? Dan kun je het nummer aanvragen. Iedere nieuwe aanvraag start bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze beheert en verzorgt de registratie van Nederlandse telefoonnummers. De ACM controleert ook of het nummer juist gebruikt wordt en kan sancties opleggen. De verplichte registratie kost enkele tientjes en moet jaarlijks verlengd worden. Het is verstandig om de aanvraag van een servicenummer zelf te doen. De procedure is erg eenvoudig en je weet zeker dat jij (niet je provider) de eigenaar wordt van het telefoonnummer. Het is dan jouw eigendom en je kunt het nummer op ieder moment verhuizen naar een andere telecomprovider. Beleasy kan je kosteloos hierin begeleiden.
Juridisch staat de gebruiker van een telefoonnummer overigens steeds sterker. Arjen: “Er is juridisch gezien een verschil tussen de houder en de gebruiker. De houder (eigenaar) kan een nummer in bruikleen geven aan een gebruiker. Zijn er problemen dan staat de nummergebruiker bijvoorbeeld sterker wanneer deze kan aantonen dat hij het nummer al geruime tijd gebruikt. Dat lijkt mij een goede ontwikkeling”.
Bevestiging van de registratie door de ACM
Ongeveer twee weken na de aanvraag ontvang je van de ACM een bevestiging, de zogenaamde nummerbeschikking. Deze heeft je telecomprovider nodig. Voor mensen die niet zo lang kunnen wachten heeft Arjen een goed alternatief: “Wij hebben een groot aantal door ons voorgeregistreerde servicenummers. Deze zijn al binnen een dag operationeel. Hierna dragen we de nummers aan je over, zodat je alsnog eigenaar wordt.”
Met een voorgeregistreerd servicenummer ben je vaak al binnen 24 uur bereikbaar.
Telefoonnummer openstellen
Aan de hand van de nummerbeschikking gaat je telecomprovider het servicenummer openstellen (activeren) zodat je gesprekken kunt ontvangen. De provider laat dan andere providers weten dat gesprekken gericht aan jouw nummer, doorgestuurd moeten worden naar de centrale van je telecomprovider. Deze zal de gesprekken vervolgens doorsturen naar jouw mobiele, vaste of VoIP telefoon. Je telefoonnummer is actief en je kunt gebeld worden!
VoIP maakt telefooncentrale overbodig
De meeste telecomproviders bieden een aanvullend dienstenpakket op basis van VoIP telefonie. Kies je voor VoIP telefonie uit de cloud, dan bevinden alle functionaliteiten zich bij je provider en heb je geen eigen telefooncentrale nodig. Je stelt bij je provider menu’s en wachtrijen samen en stelt doorschakelingen en routeringen in. Arjen: “Deze faciliteiten zijn tegenwoordig zeer uitgebreid. Naast de technische faciliteiten kan Beleasy ook de vormgeving verzorgen, waarbij onze studio teksten professioneel inspreekt en voorziet van muziek”.
De mogelijkheden en inzetbaarheid van servicenummers en bedrijfsnummers zijn zeer divers. Door verregaande automatisering is het aanvragen van een telefoonnummer tegenwoordig niet meer dan het invullen van een aanvraagformulier en het aangeven welke functionaliteit je wenst. Kies je voor een voorgeregistreerd servicenummer, dan ben je vaak al binnen 24 uur bereikbaar.
Is jouw nummer nog beschikbaar?
Voer je nummer of bedrijfsnaam in op onze nummerzoeker en zie of jouw unieke nummer nog vrij is voor registratie!
Wil je snel bereikbaar zijn dan kun je ook kiezen voor een direct beschikbaar telefoonnummer, dan ben je binnen 24 uur "in de lucht"!