Telecom verandert razendsnel. Hosted telefonie voorkomt onaangename verrassingen

Het klinkt misschien vreemd, maar telefonie is een van de meest innovatieve en snelst veranderende communicatiemiddelen. De meeste veranderingen vinden echter achter de schermen plaats. Soms merk je het wel, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuwe dienst of wanneer een dienst die jij al jaren gebruikt, plotseling opgeheven wordt… Een hosted provider voorkomt technische problemen.
Techniek verandert snel
Aan de basis van alle hedendaagse telefonie-innovaties ligt de komst van internet. Dat we nog maar relatief kort beschikken over snel internet, blijkt uit het feit dat veel ‘modern’ internet loopt over oude telefoonverbindingen.
Het is dan ook niet vreemd dat er veel verandert op het gebied van internet en dus ook op het gebied van telecom. Oude technieken worden stilaan uitgefaseerd, waardoor bedrijven gedwongen worden over te stappen naar een andere techniek. Om je een voorbeeld te geven: KPN stopt dit jaar met ATM waardoor gebruikers moeten overstappen op een andere DSL-techniek. Ook de 06760-inbelnummers verdwijnen en naar verwachting is in 2017 telefoneren via ISDN niet meer mogelijk. Enerzijds is dat logisch, maar anderzijds levert het voor bedrijven die deze diensten gebruiken veel extra werk, kosten en ongemak op.
Met een telecomspecialist maak je altijd gebruik van de laatste technologie
Hosted telefonie van een specialist voorkomt ongemak en extra kosten
Hoe kun je dit ongemak en extra kosten voorkomen? Het is verstandig om telefonie onder te brengen bij één hosted partij die een volledige telefonie dienst kan leveren, van A tot Z. Ik heb het dan over het telefoonnummer, alle belfunctionaliteit, telefoontoestellen en natuurlijk het netwerk. Hierdoor zijn alle onderdelen perfect op elkaar afgestemd. Kies je voor een telecomspecialist, dan maakt je altijd gebruik van de laatste technologie. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je bereikbaarheid in deze snel veranderende tijden. Moet je nu zelfstandig migreren naar een nieuwe techniek, dan kost je dat veel regelwerk, extra kosten en ben je gegarandeerd een behoorlijke tijd van de buitenwereld afgesloten. Slecht voor business dus. Met een hosted leverancier voorkom je dit: deze regelt alles voor je en zorgt altijd voor een werkende oplossing.
Een hosted oplossing zorgt voor gemak, continuïteit en voorkomt technische problemen
Ten tweede is het goedkoper om met één partij in zee te gaan voor je telecomdiensten. Niet alleen beding je zo een aantrekkelijke pakketkorting, een hosted telecomprovider kan je vaak ook een veel goedkoper hosted alternatief bieden voor je telefooncentrale. Evenveel functionaliteit voor lagere kosten en geen duur onderhoudscontract meer.
Tenslotte worden storingen in de regel vaak eerder opgelost. Jij hebt één duidelijk aanspreekpunt en door alle diensten onder te brengen bij één partij voorkom je dat verschillende grote, logge bedrijven moeten samenwerken om de oorzaak van jouw storing te vinden en op te lossen.
Kortom, het onderbrengen van je telefonie bij een hosted telecomaanbieder heeft verschillende grote voordelen voor jou als gebruiker. Het is daarom zinvol om nu te inventariseren welke partijen er allemaal betrokken zijn bij jouw telefonie, de werkelijke kosten in kaart te brengen en deze te vergelijken met een alles-in-een-oplossing bij een hosted telecomaanbieder. Een hosted oplossing zorgt voor gemak, continuïteit en voorkomt technische problemen.