VoIP, uit de cloud of on premise?

VoIP is volwassen geworden en biedt tegenwoordig alle functionaliteit die een hedendaags bedrijf nodig heeft. Cloud telefonie, waarbij je geen telefooncentrale meer in huis hebt, is relatief nieuw. Is deze vorm van VoIP een alternatief voor een telefooncentrale?
Eigen VoIP centrale of telefonie uit de cloud?
Waar op letten bij de aankoop van een VoIP telefooncentrale?
Als je overweegt een nieuwe telefooncentrale te kopen, heb je grofweg de keuze uit twee opties: een eigen VoIP centrale op kantoor (on-premise) of telefonie uit de cloud. Bij deze laatste variant staat de telefooncentrale bij een provider zoals Beleasy en deel je deze met andere bedrijven. Je neemt dus telefonie af als een dienst waarvoor je een abonnement afsluit. Kies je voor een on-premise oplossing, dan investeer je in een telefooncentrale en sluit je daarnaast een abonnement af bij een telecomprovider als KPN. De grootste verschillen tussen deze twee vormen heb ik voor je op een rij gezet.
Type VoIP telefooncentrale | cloud | on-premise |
---|---|---|
Investering | Lage initiële investering (toestellen). Periodieke kosten zijn iets hoger (abonnement). Abonnement is schaalbaar en groeit mee. | Initiële investering is fors hoger door aanschaf telefooncentrale, toestellen en netwerkapparatuur. Periodieke kosten zijn iets lager (licentiekosten, toeslagen voor functionaliteit en servicekosten). Houd bij aanschaf rekening met toekomstige groei. |
Functionaliteit | Onderling gratis bellen. Veel functionaliteit zoals voicemail, gespreksopname, mute, voicemail2email, doorschakelingen en telefonisch vergaderen. | Onderling gratis bellen. Alle functionaliteit die cloud-telefonie biedt, plus extra functies zoals koppeling met software van derden. |
Telewerkers en meerdere vestigingen | Standaard mogelijk zonder extra instellingen. | Mogelijk, vaak aanpassingen binnen bedrijfsnetwerk en op locatie noodzakelijk. |
Privacy | Gespreksgegevens en voicemail worden bij een externe partij opgeslagen. | Gespreksgegevens en voicemail worden lokaal opgeslagen |
Beveiliging | Beveiliging tegen misbruik is een zaak van de aanbieder (apparatuur) en klant (telefoons) | Beveiliging tegen misbruik is een zaak van de klant. |
Infrastructuur | Voldoende internet bandbreedte nodig voor gesprekken vanaf deze lokatie. Snel en efficiënt ingericht LAN noodzakelijk. | Voldoende internet bandbreedte nodig voor alle simultane gesprekken van en naar de centrale. Snel en efficiënt ingericht LAN noodzakelijk. |
Beheer | Eenvoudig beheer van het nummerplan via webinterface. | Beheer ingewikkeld als gevolg van grotere hoeveelheid functies en netwerkinstellingen. |
Administratie | Telefoonnummer / Servicenummer, abonnementskosten en belkosten op één factuur. | Diverse facturen voor telefoonnummer, belkosten, infrastructuur en onderhoud. |
Aanspreekpunt bij calamiteiten | Beperkt aantal aanspreekpunten. | Groot aantal aanspreekpunten. |
Lage kosten en hoog gebruiksgemak. Cloud-telefonie is de duidelijke winnaar voor ZZP'ers en MKB!
Cloud telefonie vs. on-premise
Telefonie als een dienst uit de cloud is populair onder ZZP’ers, MKB-bedrijven en bedrijven met telewerkers. Kijken we naar de kosten dan is cloud-telefonie een duidelijke winnaar: de kosten zijn laag en het gebruiksgemak hoog. Je sluit per medewerker een abonnement af en je hoeft je geen zorgen te maken over capaciteit, terwijl alle gangbare functionaliteit beschikbaar is. Hierdoor is telefonie uit de cloud interessant voor bedrijven met 1 tot ca. 500 aansluitingen.
Bekijk het voordelige VoIP pakket van Beleasy
Bekijk alle uitgebreide functies van het Beleasy VoIP pakket.
Kies een mooi nummer met onze nummerzoeker.